Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





donderdag

Makkelijk gezegd.


Werk in wording.


Hoever ben je als wijsheid en inzicht altijd werken?
Op dit moment (zelfs als niet bijgelovige klop ik het even af) heb ik geen andere kopzorgen dan die ik mijzelf aandoe. Want ook dat kan een mens overkomen, piekeren en zorgen maken over dingen die niet zijn, of in ieder geval nog niet zijn.
Minstens zo onzinnig is het om te piekeren over dat wat ooit was en waar niets meer aan veranderd kan worden...
Maar soms zijn de dingen makkelijker gezegd dan gedaan.
Vaak verbaas ik mij erover wat er allemaal in mijn brein ligt opgeslagen, een soort onuitputtelijke databank. Door een bepaalde gebeurtenis of toevalligheid kan er een herinnering in detail bovenkomen. 
Dat je dat nog weet..je wist het niet!
Gister had ik het over een leeg hoofd...leeg, in de zin van zonder zorgen.
En dan vooral ervoor waken dat je geen 'zorgen' gaat bedenken.
Al dat opgeslagen spul in je brein kan soms zomaar rare verbindingen gaan leggen en voordat je er erg in hebt ben je met iets vervelends bezig dat helemaal niet aan de orde is.

De momenten dat er werkelijk iets op je afkomt dat zorgen baart en dat om alertheid en actie vraagt, kunnen je veilige wereldje weer even helemaal doen instorten.
Op die momenten kan wijze raad van anderen even makkelijker gezegd dan gedaan worden.
Dan is het een kwestie van gewoon doorgaan en werken met 'wat je in huis' hebt.

Zo merk ik dat mijn concentratie en inspiratie m.b.t. het schilderen en de geest de vrije loop laten, geen ruimte laat voor onzinnig gepieker.
Maar ik zou ik niet zijn ( je bent die je bent) als 'onzinnig gepieker' zich straks weer gaat richten op het schilderen..
(En wat ik er allemaal mee zou moeten, en waarin het allemaal niet aan mijn 'eisen' meer voldoet.)

De aard van het beestje, zeggen 'ze' dan...
En in dit geval ben ik blij dat ik wat ouder ben en alles milder wordt.
Ook het zinloze gepieker.

Voorlopig op Werkwijze alleen maar mijn 'bezig met schilderen' illustraties.
Dus dan ook maar even het vrouwtje van het afgebeelde mannetje erbij.

Werk in wording.

6 opmerkingen:

  1. gepieker is onzinig en dan nog onzinnig gepieker.................. Is onzinnig gepieker niet dubbel ???? of dubbel gepieker, of dubbel onzinnig.............................................. rarae verbindingen in die bovenkamer ... je begrijpt het ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik begrijp het...en soms pieker ik enkel, heel af en toe dubbel en onzinnig is het altijd. Bij onzinnig piekeren is het op zijn aller onzinnigst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onzinnig gepieker komt vaak voort uit angst toch?
    Of is deze vraag totaal onzinnig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Angst, onzekerheid...en soms teveel om in een keer te verwerken...

      Verwijderen
  4. Kalm aandoen dus....geld ook voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar dat je weer wat van je schildersactiviteiten laat zien is heerlijk. Daar geniet ik OOK van.

    BeantwoordenVerwijderen

walterkas811@gmail.com