Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





maandag

Een leven onder druk hanteren;

Het kan ons allemaal gebeuren,
die onvoorspelbare verandering in je leven!
Soms plotseling, soms wat meer geleidelijk en dan is er maar één ding te doen;
dat nieuwe leven anders aanpakken, anders inrichten.

Geduld, dat is de moeiijkste test die je zal moeten ondergaan.
Het soort 'moeten van jezelf en vóór jezelf en niet het moeten dat je wordt opgelegd door systemen die niet de jouwe zijn!
Vandaar een wending in je leven waaronder je zou kunnen lijden...

Maar aan dat lijden is iets te doen, het is te verzachten en zelfs te vermijden.
Vermijden is niet hetzelfde als er voor vluchten, want dat soort vermijden versterkt juist vaak het lijden.

Dus moet je je aanpassen, misschien wel inleveren die je van nature bent?
Nee, want wederom veroorzaakt ook dit weer een erger lijden.

Dit stuk, deze verhandeling zou in de 'ik-vorm' geschreven kunnen worden, want ik ga er nu zelf doorheen en zit er nog steeds midden in.
Toch kies ik voor de 'je' vorm, dat leest uiteindelijk meer invoelbaar.

We kijken eerst naar het begrip Aanpassen.
Daar heb je 2 vormen in, de afgedwongen aanpassing en de innerlijke natuurlijke aanpassing.
Je begrijpt al waar ik zelf voor kies...
De aanpassing die overeenkomt met die je werkelijk bent.

Om hier een leesbaar schrijven van te maken, kort ik het in en ga verder.
louter gericht op het onderwerp zelf.

Een leven onder druk hanteren.
Wat je kunt doen is zelf een dagstructuur bepalen, en dat hoef je dan ( onderdrukt) niet aan de grote klok te hangen.
De weerstand tegen het systeem waaronder je gedwongen leeft in stilte bestrijden,.
Hoe je dat zou kunnen doen is een lang verhaal, daarover misschien later een keer.
Je eigen manier van ontspannen uitvinden en toepassen.
Zodra er dingen van je geeist worden, uitzoeken hoe je daarin jezelf toch trouw kunt blijven.


Even ter afsluiting een hard en benauwend feit;
Aangezien ik in de schaduw van 40-45 geboren ben, heb ik daar een bepaalde herinnering aan.
De afschuwelijke slachtpartij van onze joodse medemensen.
In hoeverre waren zij in staat hun leven onder druk te hanteren?
Terugkijkend zou je kunnen zeggen;
Dat waren zij totaal niet..

Juist daarom bestrijd ik een bepaald onrecht dat nog steeds op de loer legt, ja..dat zelf nog aanwezig is!





3 opmerkingen:

  1. Goede morgen Walter.
    *zucht* Dit is een wel heel aangrijpend log geworden en je wist het schitterend te verwoorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp de link naar 40/45 heel goed. Bij mij komt daar ook veel motivatie vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat jullie deze dingen ook beseffen. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen

walterkas811@gmail.com