Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





zondag

De Sleutel. (Maar wat kunnen we ermee doen?)


Het boek;
Tijd voor de Sleutel is een verhelderend boek.
Het helpt ons te kijken naar dat wat is.
Naar wat het met ons doet en wat wij er zelf mee doen.
Want hoe gaan we om met dat wat is
en dat wat ons 'ziek'maakt
en ons tot slaven degradeert.
Dat boek helpt ons te ontdekken waaraan gewerkt moet worden...
Gedeelte voor gedeelte, en op den duur
werkend aan het geheel.
Op die manier ga ik trachten dit boek te gebruiken.
Want wat kunnen we ermee!

Het eerste deel van de Sleutel gaan we nu bekijken;

De Sleutel begint met een omschrijving,
het begin is;
Het leven draait om zelfkennis.
Daar wil ik het even over hebben in dit eerste gedeelte zoals er hier over geschreven zal worden.
Zelfkennis is namelijk alles waar het in eerste instantie om gaat, want juist vanwege het gemis daaraan, gaat er veel mis in de wereld, op grote schaal maar ook op kleine schaal!
Misschien nog wel essentiëler.

Dit boek gewoon maar lezen, zal niet zoveel vruchten afwerpen.
Eerst maar eens zelfkennis uitdiepen, want pas als je weet wie je werkelijk bent kun je aan de slag.

Verder staat hier vermeld;
'Juist ziekte, conflicten, disharmonie, kunnen een mogelijkheid zijn om hier verbinding mee te krijgen.Door de duisternis naar het Licht.

Toch kun je dit ook omkeren, misschien raakt het ons dan directer, want juist door gebrek aan zelfkennis kunnen we ook deze negativiteit (ziekte e.d.) naar ons toetrekken!
Durven we het aan om ons even niet blind te staren in dit Licht?
Werken aan je duisternis, dat is een goed begin.

Dit hoofdstukje wordt afgerond met;
Het Leven is Eeuwig.Sterven is slechts overgang.
Waarlijk spiritueel, maar zetten dit soort gedachten,stellingen, ons wel aan het werk?
Of verleidt dit ons juist tot verder 'slapen...


Volgende keer verder;

🙏


2 opmerkingen:

  1. Hey Walter toch nog maar even toelichting voor de lezers. Dit is als het ware de formule die ik later ga uitwerken. Dus mbt ziekte/conflict is jouw toelichting daarin precies zoals ik het bedoel. Ik heb juist die omkering gemaakt omdat we meestal duisternis, conflict zo snel daar vanaf willen, eventueel onderdrukken. Dus in deze Sleutel is het pleidooi dat niet te doen. Dat daarin juist voeling kan komen met het Licht van Bewustzijn en er inzicht mag komen in die duisternis dat conflict. En die laatste regel van de Sleutel de formule vind ik toch wel essentieel omdat het veel ruimte schept. Ook daar kom ik dus later op terug. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prima dat je hier nu op reageert, nogmaals het is geen kritiek...meer een persoonlijk beleven van hoe ik het lees/las. Natuurlijk weet ik hoe je erin staat!
      Dank je Karel. :-)

      Verwijderen

walterkas811@gmail.com