Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





donderdag

Transparantie.

Karlfried von Dürckheim; Transcendentaal ervaren.
( De zin van volledige menswording.)


Wanneer het leven van een mens overeenkomstig zijn bestemming meer en meer naar rijpheid toegroeit, komt deze verwezenlijking tot uiting in transparantie. Hierin worden mens en wereld "doorzichtig" en "doorlaatbaar" voor het Grotere leven, dat daarin aanwezig is.

Het woord 'transparantie' betekent dat iets voor iets anders 'doorzichtig' is, zodat dit door dat transparante heen kan schijnen. Je zou ook kunnen zeggen: transparantie betekent dat is voor iets anders 'doorlaatbaar' is, zodat dit nu door het transparante heen tevoorschijn kan komen en werkzaam kan worden.
Spreekt men nu van de transparantie van een mens, dan betekent dit iets anders dan bijvoorbeeld de doorzichtigheid van een ruit, waardoor een landschap zichtbaar kan worden, of de holheid van een buis, waardoor voortstromend water 'doorgelaten' kan worden. In dit geval gaat het namelijk om de doorzichtigheid of doorlaatbaarheid van iets, dat op zichzelf staat, maar dat tegelijk iets anders, dat eveneens op zichzelf staat en er van gescheiden is, dóór kan laten.
Bij de transparantie van een mens gaat het niet om een op zichzelf staand 'iets', dat doorlaatbaar is voor een ander iets, maar om een 'iemand', die voor zichzelf en op zichzelf doorzichtig of doorlaatbaar is, omdat zijn Wezen 'dóór kan komen'.  Eigenlijk is deze iemand dus alleen degene die hij is op grond van die 'hem-Zelf', voor wie hij doorlaatbaar kan worden.
De mens is, openlijk of nog verborgen, steeds de persoon die hij alléén op grond van het Wezen dat hij in diepte is.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Walter..
    Ik moet eerlijk wezen..Ik heb dit logje twee maal over moeten lezen..Het gaat ook bijna mijn petje te boven..Maar ik begrijp dat het om de ware IK gaat..De mens achter de mens..
    Nu vraag ik me wel eens af..wie ben ik?..waarom ben ik ik?..wat doe ik op aarde..En dan kom IK er niet uit..
    Voor het gemak..ga ik er dan maar van uit..dat Ik..net als een rups.......een vlinder kan worden...(en dan..daarna?)
    Het mag dan mijn petje te boven gaan..maar het maakt wel wat los :)
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is vooral zijn taalgebruik dat even moet wennen. Maar als je daar eenmaal doorheen leest, staan er prachtige dingen ( vind ikzelf dan)
    Dank voor je reactie Henk.

    BeantwoordenVerwijderen

walterkas811@gmail.com