Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





donderdag

Het rad van verandering. (10.)

Vervolg van;
..Deze zin die in ieder mens in aanleg aanwezig is, moet dan verder worden geoefend en kritisch wakker in stand gehouden.....


Hoe eindeloos gecompliceerd en verschillend de verschijningsvormen en bedreigingen van het juiste Midden ook mogen zijn, de roep en aandrang vanuit het Midden zwijgt nooit en is voor wie bereid is in gehoorzaamheid te luisteren, onophoudelijk te vernemen.
Hij is hoorbaar in een toestand van angst of gekwetstheid, van verlegenheid of onmatigheid, voortkomend uit ons ik onder de druk der omstandigheden, maar ook even goed vroeg of laat als de waarschuwende stem van ons geweten, en wel in iedere vorm van zich  geven en gedragen waarin de mens voorbijgaat aan de opdracht van zijn wezen.

Parallel met het verkeerde of ontbrekende zwaartepunt loopt een neiging tot overspanning, en een zich laten gaan, om dit te compenseren. 
Uit de overspanning blijkt, dat de aandacht voor het veilig stellen van zijn 'positie', - die de mens, gevangen in zijn ik, nooit loslaat -, de overhand heeft.
Iedere overspanning en verkramping betekent van de Persoon uit gezien gebrek aan vertrouwen.
Overspanning niet alleen technisch, maar ook in het persoonlijk vlak ongedaan maken, betekent 'zich in vertrouwen overgeven'.
Iedere overspanning gaat dan ook  altijd gepaard met een oppervlakkige, al te hoog ingestelde ademhaling. Dit duidt op zichzelf al op een vastzitten in het ik en het ontbreken van die gelatenheid, welke  de mens eigen is die door zijn verankering in het juiste Midden in voeling met het Zijn heeft.

Wordt vervolgd... en tevens slot van het hoofdstuk; Het rad van verandering.

3 opmerkingen:

  1. Niemand beter dan jij weet hoe moeilijk het is om vanuit het vastzitten in gewoonte patronen tot iets anders te komen. Daar heb ik enorm veel respect voor. Dat vraagt inzet, motivatie en discipline.
    Hoevelen zijn in staat die spirituele 'omslag'te maken? Want al onze gewoontepatronen hoe simpel ook, zijn moeilijk aan te pakken.

    Als ik dan zo'n filmpje als hieronder zie werkt dat op mijn emoties. Het is als een warm bad. natuurlijk, maar het heeft niets te maken met die bovenstaande alinea en spiritualiteit in mijn ogen. Het kan een aansporing zijn om aan de gang te gaan en het is goed dat je het hebt geplaatst, maar het laat niet zien dat je dan regelmatig jezelf soms hard tegenkomt en het romantiseert in een toekomst om je weer aan vast te klampen die vele vraagtekens heeft. Er zijn al zovele beschavingen verloren gegaan en met zo'n toekomstbeeld daarmee leef je niet in het hier en nu.
    Werkelijke spiritualiteit die leidt tot verandering is geen warm bad. Dan kun je alles als pad gebruiken, zoals jij schrijft 'tegenslag als bron van inspiratie'

    Met dit alles wil ik niet zeggen dat het filmpje niet leuk is en waarheden in zich draagt, maar het blijft één kant van de medaille. Positief denken kan verwarrend werken en het is niet het hele verhaal.

    Ik hoop niet dat mijn verhaal teveel irritaties oproept maar ook dat is te gebruiken ;-)

    dag dag lieve Walter en bedankt voor je ochtend overweging mijnerzijds

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik zette het onder deze blog omdat het me toch meer inhoudelijke spiritualiteit oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar Elly, hetgeen ik op mijn blog plaats is bewust zo ruim mogelijk...Star ben ik niet en hoop het nooit te worden ook. Zie het gerust zoals jij het ziet, dat lijkt me een goeie zaak!
    Garoetjenz ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

walterkas811@gmail.com