Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





woensdag

Het juiste rechtop zitten.




K. von Dürckheim.
Ons dagelijks leven als oefening.

Een grondoefening die alle factoren van het veranderingsschema in zich bevat, is de oefening van het juiste rechtop zitten.
Voor het hele Oosten van India tot Japan is het zitten in meditatie van oudsher het uitgangspunt geweest voor iedere andere oefening. Maar dit is zeker niet alleen voor de mensen in het Oosten van zo grote betekenis.
Altijd zal, wie kritisch waakzaam zet tot de oefening in het zitten, al spoedig in zijn houding, de aard van zijn gespannenheid en ademhaling tot een inzicht komen, dat ver boven het constateren van storende fouten in zijn 'lijfelijke' gesteldheid uit, hem bewust laat worden van zijn verkeerde instellingen van zichzelf als subject.
Het loslaten van de wil tot beveiliging van het ik, die tot uiting komt in een gespannen bovenlichaam; het zich neerlaten en zich één worden in het Midden (Hara), het aanvoelen en toelaten van "het rechtop, op-recht zijn' volgens het wezen dat door Hara op komt, en tenslotte de poging dit verder de hele dag, waar de gelegenheid zich maar voordoet, in ons levend te houden - dat alles hoort in de taal van het zitten tot de mogelijkheden van de oefening in de juiste gesteldheid in het algemeen.
Hoe dikwijls maak ik het mee dat iemand tegenover mij zit op een wijze die in strijd is met het wezen - met ingevallen borst, omgeknikt hoofd, hoog opgetrokken knieën, ronde rug, beroofd van alle kracht uit het Midden -, een houding die tekenend is voor een mens die als 'Hij' helemaal niet present is.
Wanneer ik dan zeg: 'Wat is dat nu voor een houding!' dan geven vooral jonge mensen graag te kennen dat ze het land hebben aan het 'zit toch recht', omdat hun dat nu net herinnert aan hun autoritaire vader en daar kan ik begrip voor hebben.
Vraag ik dan verder: 'Hoe doet u dat dan wel?'dan is het antwoord: 'Ik zit alleen maar makkelijk!
Het kost maar een paar minuten om zo iemand te wijzen dat er tussen de houding waarin hij op een onnatuurlijke wijze naar boven uitgerekt zit en de andere waarin hij zichzelf verstopt en in elkaar zakt, - een derde is, waarin hij van het Midden uit zo present en in zijn lood kan zijn, dat hij bevrijd wordt van de kramp van een vorm die hem geweld aandoet, en tevens gevrijwaard voor het in elkaar zakken dat hem naar beneden haalt -, en dat hij zich in deze houding tegelijkertijd makkelijk en in orde, maar bovenal zichzelf voelt.

Ons dagelijks leven als oefening; blz. 94/95

De reden dat ik juist voor dit stukje gekozen heb is dat ik zelf regelmatig ondervind hoe 'verkeerd' zitten je onbewust kan vermoeien, inderdaad denkende dat je 'ontspannen' zit!
Verkeerd zitten kan zelfs invloed hebben op je stemming.


.

1 opmerking:

  1. Dag Walter,
    het is altijd waar ik zo op let hoe of de meeste mensen zitten.
    Ze zitten niet maar hangen op hun stuitje op de zit plaats.
    Zelf zit ik als een kaars met een rechte rug nu op mijn leeftijd nog altijd, groetjes Jolanda.

    BeantwoordenVerwijderen

walterkas811@gmail.com