Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





zaterdag

Over loslaten en 'overgave'.


Oud zeer?


Om het leesbaar te houden ga ik trachten  in de 'je' vorm te schrijven.
Het maakt het zelf teruglezen wat objectiever.

Werkelijk loslaten en je 'overgeven' aan zoals het leven bedoeld is (???) lijkt wellicht voor veel mensen onhaalbaar.
Neem nou bijvoorbeeld het loslaten van wrok, teleurstelling en woede.
Natuurlijk kun je dat voelen en dat op zich kan een aanzet tot verwerking zijn om daarna los te kunnen laten en er 'vrij' van verder te kunnen leven.
Gelijk kom je het begrip 'overgave' tegen hierin. Door los te laten ben je weer in staat je over te geven aan wat het leven je brengt, zonder de ballast van een oud zeer.
Onhaalbaar is dat zeker niet, maar wel soms heel moeilijk als je bijvoorbeeld nog steeds direct of indirect met de pijnbron te maken krijgt.
Loslaten en vergeven is dan ook niet iets wat je zomaar doet.
Het ophalen van de schouders en een opmerking als; 'Ze zoeken het maar uit', kan leiden tot een inwendige woekering, waardoor je zomaar ineens weer in een woede terecht komt die in feite niets met de werkelijkheid van dat moment te maken heeft.

Hoe vaak blijven mensen niet vast zitten in een verleden en verdedigen ze dat met een; ja maar, je moest eens weten!

Werkelijk vergeven (door je in te leven in de onmacht van de ander) en het loslaten van momenten van groot verdriet en pijn, is niet bepaald makkelijk.
Het  inzicht dat 'vasthouden' vooral jezelf schaadt, lijkt zó voor de hand liggend, maar blijkbaar is dat het voor velen niet. Denk aan wraak of genoegdoening.

Volgende keer over de luxe van het kunnen loslaten en je overgeven aan.
Want de graad van moeilijkheid is wel degelijk afhankelijk van de levensomstandigheden waarin je verkeert.
En de enige die daar wat mee kan doen ben je zelf.

Wordt vervolgd, maar bind je niet in je eigen visie te geven, bij reacties, over loslaten en 'overgeven aan'.
Natuurlijk m.b.t. je eigen ervaringen daarin.

Bij deze even een link over 'Overgave' van een voor mij zeer inpirerend blog;
Mystieke overpeinzingen. 

 

4 opmerkingen:

  1. Ja lieve Walter mbt mezelf, uiteindelijk valt t kwartje he, zal t gewoon helemaal in de ik-vorm schrijven. Ik zie t dan, ik voel t ik Weet t en de verandering komt mbt thema vergeving, loslaten van pijn, woede wrok. Toen was t ook helemaal weg. Maar later realiseerde ik me, ik kan het niet overplanten. Iemand anders ziet precies hetzelfde en blijft toch hangen in woede, wrok, komt niet tot vergeving.

    Dat is dus ook t lastige van teksten over bewustzijn heb ik me meer en meer moeten realiseren. Alles wat ik deel is uit eigen vrijgemaakt beleven. Daardoor kan ik t ook helder omschrijven. Je kunt er niet omheen, maar heb meer en meer moeten realiseren dat dat kwartje niet zomaar valt, die doorbraak niet zomaar komt.
    Ook dat dus weer losgelaten, de verwachtingen daarin.

    Nog een fijn weekend voor jou lieve warme groet Kagib

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Kagib.
      En inderdaad beschrijf jij het op een manier die direct bij mij binnenkomt.
      Zelf merk ik dat het soms, in mijn eigen schrijven, prettig voelt om in de je vorm te schrijven, maar andere keren is de ik vorm voor mij weer logischer. En net als jij schrijf ik vanuit hetgeen waar ik zelf doorheen ben gegaan. (Of nog steeds ga!) In een volgend schrijven ga ik trachten de kern van het loslaat/overgave gebeuren nog weer anders en dichter bij mijzelf je omschrijven. Het voor mij nog steeds goed mijn beleving hierin af en toe op te frissen door er weer over te schrijven..

      Jij ook een zeer mooie en liefdevol weekend gewenst!

      Verwijderen
    2. O heerlijk Hier staat precies zoals ik het ook altijd bedoel. Je kunt niet anders schrijven of praten dan uit eigen ervaring en daarbij past vaak de tweede persoon enkel of meervoud beter, makkelijker. Het objectiveert zoals jij zegt.Het 'werkt' makkelijker. Daarbij komt dat we waarschijnlijk allemaal door dezelfde processen gaan als we ervoor open staan. Bedankt Walter.

      Vaak gaat het ook om het vergeven en accepteren van jezelf zoals je bent. Lees: me en ik ;-)

      Verwijderen
    3. Inderdaad Elly, als je niet in staat bent jezelf te vergeven en te accepteren zoals je ( op dat moment) bent, kan het nooit echt uit je hart komen om dat wel naar anderen te doen.
      Dan komt het niet verder dan een dun bovenlaagje wat snel kan barsten.

      Verwijderen

walterkas811@gmail.com