Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





vrijdag

DE ROEPING.( Nabeschouwing en afronding.)


De 'voorbeschouwing, voordát de nabeschouwing aan de beurt komt;Wat deed mij besluiten om dit op Werkwijze te zetten?

Dit boekje vond ik beneden in de gezamenlijke ruimte want deze 'instelling' die blijkt oorspronkelijk een reformatorische oorsprong te hebben.  Er bleken zelfs nog een aantal mensen te werken die een 'zwarte kousen kerk' achtergrond hebben!
Toch is dit ook nog te merken aan het beleid dat hier gevoerd wordt!
Er past een term bij die ik liever niet gebruik, hij dateert vooral nog uit de tweede wereld oorlog.
En dan nu het nog resterende gedeelte van het 'boekverslag'.





blz.58 3. De Dordtse Leerregels.

Enkele trekken uit de remonstrantse leer aangaande de roeping zijn deze; Het woord Gods heeft slechts een zedelijke, aanradende kracht, het stelt de mensen het heil voor, meer niet.
Het ligt aan de mens zelf, zij het met behulp van Gods genade, het aan te nemen of niet, de mens heeft de kracht daartoe maar hij is ook bij machte de genade Gods te weerstaan.

Er zit veel van het oude Pelagianisme in.
.....de hebbelijkheid ( habitus) des geloofs en de daad of dadelijkheid ( actus) des geloofs.
Opklimmen.
...eerst gesproken over het aanemen en verwerpen van het Evangelie; daarná wordt opgeklommen tot Gods eeuwige  verkiezing met deze woorden;..........(1.6)Dus ook hier een sprekenover de verkiezing a posteriori, achteraf.
blz. 60 Zoals Calvijn wilde opklimmen van het geloof tot het werk des Geestes en van daaruit tot de verkiezing, zo ook onze Dordtse vaderen.

Het boekverslag rond ik af met de volgende onderstrepingen;

blz. 61. De belofte Gods.
Omtrent de inhoud van die Evangeliepredeking laten de DL ons waarlijk niet in het ongewisse............
Wie gelooft heeft  het Eeuwige leven (11.5)  

En dan de nabeschouwing en de afronding?
Zo nu een dan kom je tegen dat een 'vooroordeel' geen vooroordeel blijkt te zijn.
Voor mij is dit hele gebeuren nog veel beklemmender dan ik ooit had verwacht!
En dan te bedenken dat ik slechts de onderstrepingen heb overgeschreven...

Vele jaren geleden heb ik, uit vrije keuze gedurende enkele maanden 2 Jehova's getuigen bij mij uitgenodigd en heb ze vooral laten  'praten'. Ook hier bleek het erger en benauwender te zijn dan ik ooit verwacht had.
Dus heb ik na een tijdje deze gestopt.
Om het simpel te houden, zo hoop ik ook mijn verblijf in deze indoctrinerende instelling te beëindigen.


2 opmerkingen:

  1. Goede morgen Walter en een fijn weekend gewenst.
    Hopelijk kan je die instelling snel verlaten en weer je eigen baas zijn, ik duim voor je!
    En bedankt voor je lieve reactie jongen...

    BeantwoordenVerwijderen

walterkas811@gmail.com