Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





donderdag

Als je niets moet....De investering?

"Nou, dat lijkt me heerlijk, ik zou het wel weten hoor!"
Ja, in het begin wel, totdat je binnen je schijnbare vrijheid weer tegen allerlei dingen oploopt die je moet.
Van jezelf iets moeten kan op den duur net zo frustrerend worden als iets van een ander moeten.
Wat zou er van je overblijven als je werkelijk niets meer moest?
Het iets moeten vanwege de ander blijkt soms belangrijker te zijn dan je zou vermoeden, maar vaak wordt het losgekoppeld van het eigen innerlijke 'moeten', waardoor iets moeten van de ander als dwang kan voelen..
 Is het een luxe om het  'moeten'  te onderzoeken?
Nee, eigenlijk is het zinniger dan een vette spaarrekening!
Inzicht krijgen in jezelf is een betere investering dan van alles doen om je materieel veilig te stellen.
En natuurlijk is er een vorm van 'moeten' die ervoor zorgt dat we functioneren. Niet alleen voor onszelf maar ook voor de wereld om ons heen.
Het is vooral het 'moeten' dat niet werkelijk van onszelf is waar we moe van worden en stress van oplopen, ja waarschijnlijk zelfs ziek door kunnen worden.
Je eigen 'moeten' onderzoeken hoeft niet in één dag tot een resultaat te komen.
Zie het maar als een gezonde manier van sparen en investeren voor een bevredigende toekomst.
Een toekomst die vanaf vandaag zich reeds in het Nu kan afspelen.
Elke kleine onnodige dwang die je hebt opgebouwd en die je weet los te laten door je motivatie daarvan te onderzoeken is een investering in een toekomst die reeds nu zal werken.

En je begrijpt het al;
Je hoeft het niet te doen, je moet het niet.
Gewoon sparen via de bank kan ook, opdat je ooit al je krampachtige 'moetens' kunt gaan bekostigen.

( Het 'moeten' onderzoeken is geen peuleschil en zéker geen tijdverdrijf omdat je niks beters te doen hebt!)



4 opmerkingen:

  1. Heerlijk bij jou die dingen tegen te komen die me dagelijks bezighouden!!
    Bezighouden? Ik kom mezelf tegen. Onderzoeken is niet altijd makkelijk. Vooral als je weet dat je weer ergens tegenaan loopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou inderdaad zoals Elly het al zo mooi verwoord is het ook zo bij mij. Dingen bij jou in de blog tegenkomen die mij ook dagelijks bezig houden. Dat gebeurt vaak.

    Het moeten van een ander dat geeft zoveel dwang, zo ervaar ik het. Daarom heb ik zo een hekel aan moeten. Er is een verschil tussen moeten van een ander, dan het moeten van jezelf. Het moeten van mezelf voelt niet als dwang. Het voelt vrijer. Daarom mag ik graag teksten plaatsen over vrij voelen, het spreekt mij enorm aan.

    Nog even een reactie op jou reactie in mijn blog.

    Zo mooi verwoord dat je schreef dat je je verleden kunt veranderen door er anders naar te kijken,enzovoort. Het heeft ook niet te maken met wat ik geschreven heb, je hebt het gewoon anders uitgelegd. En dat is mij welkom hoor, we hebben natuurlijk wel blogs over bewustwording. Dank voor je kijk op het verleden en het uitleggen ervan, ik heb er echt veel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Diana voor je uitgebreide reactie.
      Motiverend voor mijn blog inspiratie!

      Verwijderen

walterkas811@gmail.com