Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





zondag

De consequenties van een 'vrije' geest.


Wie wil er nou niet vrij zijn?
Maar dan wel op een manier dat je toch volop kunt delen met wat anderen uit onvrijheid hebben voortgebracht?
Het begrip 'de vrije geest' kun je op verschillende manieren interpreteren...
Hoe vrij is je geest, je doen en laten, als je binnen die vrijheid toch volop rekening met het belang van de ander houdt. En dan mag je verder kijken dan partner, vrienden of familie.
Immers, we zijn altijd deel van een geheel, of je dat wil of niet. Daarin is geen vrijheid van keuze.
Hooguit kun je je keuze zo instellen dat het je eigen optimale vrijheid ten goede komt.

Wat zou het in kunnen houden als we in ieder geval onszelf de vrije geest laten?
Geen regels binnen jezelf toepassen, maar gewoon laten gebeuren wat er gebeurt?
Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan bepaalde vormen van discipline, aangeleerd of toegepast om jezelf, je eigen gedrag binnen bepaalde perken te houden.
Zorgen dat je niet te moe, te dik, te lui of wat dan ook wordt.
Het is slechts een voorbeeld.
Vrijheid van geest hebben en toepassen betekent in feite elke dag, elk moment keihard werken.
Dat is wat veel mensen niet beseffen die met het begrip 'vrijheid' schermen...

Bij deze heb IK er even mee geschermd en is het mij redelijk gelukt de ik-vorm er een beetje buiten te houden.
Het 'gaf' me meer gevoel van 'vrijheid' mijn ik niet te vermelden.
Tenminste geen gedoe met verantwoordelijk zijn enzo...
(glimlach)

1 opmerking:

walterkas811@gmail.com