Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





donderdag

Perfectioneren of loslaten.




Door omstandigheden kun je het in je leven tegen komen.
Doorgaan met iets vanuit de behoefte naar perfectie
of doorgaan met iets vanuit de behoefte van loslaten?
Letterlijk gezien kun je dat bijvoorbeeld niet van een chirurg verwachten,
zo van; "Nou jongen, kwak de boel maar weer dicht en naai er maar wat vrolijk op los.
Niet altijd van dat benauwde!"
En toch zijn er ook beroepen waarin dat juist wel kan, maar dat is aan ieder voor zich om daar zelf over te oordelen.
Perfectioneren of juist loslaten kun je ook zien in het kader van de manier waarop je in het leven staat.
Voor een duidelijk overzicht de twee begrippen even zwart/wit scheiden;
Perfectioneren in de zin dat je zo je best doet dat je het uiteindelijk benauwd krijgt in het leven.
Loslaten op een manier waardoor je nauwelijks nog verantwoordelijkheid draagt naar de ander, en zeker al niet meer voor je eigen gedrag. Vrijheid blijheid?

Ik  kom op dit onderwerp vanwege mijn ontwikkeling in hoe ik schilder...
Kijk dan eens naar het leven van alledag;
Hoe perfect vind je dat je moet zijn?
En als je gaat voor meer persoonlijke vrijheid en losser in het leven staan, hoe ga je dan om met de eigen verantwoordelijkheid?

Voor mij is het duidelijk, perfectionisme kan leiden tot 'verstikking' en 'verkeerd' loslaten kan leiden tot een gedrag waar niet alleen jijzelf het slachtoffer van wordt, maar ook je omgeving.
Perfectioneren en loslaten...water bij de wijn doen?

2 opmerkingen:

  1. Ik ben geneigd naar perfectioniste. Het kan inderdaad benauwend zijn. ik ben al een poosje bezig met gemakkelijker worden. Lastig, kan ik je zeggen. Maar het begrip "loslaten" spreekt me aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, lastig is het zeker, want als het niet lukt om 'loslaten' werkelijk van binnen uit te leren doe, wordt het bijna net zo 'gestressed' als perfectionisme. Maar oefening baart kunst heb ik ervaren.
      Zolang je er maar geen haast mee hebt, want het is niet iets wat je zomaar veranderd.Inzicht in je eigen gedrag krijgen is een must..

      Verwijderen

walterkas811@gmail.com