Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





maandag

Voor deze keer; Ik citeer!




Uit het boek van Karlfried Graf Dürckheim;
De roep om een meester.
(De meester in ons-zelf)

blz. 20
a. De vraag

Wat kan ik ertoe bijdragen dat, wat ik beleefd heb, terugkomt,
neen, meer, dat ik met wat ik beleefd heb, in verbinding blijven kan?
Wat heb je beleefd?
Dat weet ik niet- ik weet alleen dat het geweldig was-
Alles trilt nog in me na.
Was het mooi?Goed?
Heel anders dan mooi en goed.  't Was eenvoudig 'Het'!
Wat wil zeggen 'het'?
Dat waar het op aankomt.  Geweldig, groot-onbeschrijflijk vol-
licht-liefde, alles ineen!
Dus, een belevenis!
Veel meer dan een belevenis. 'Belevenis', dat klinkt zo 'subjectief'. Het was veel meer.
Het was een presentie, een aanwezig zijn, ik weet niet van wie of wat, een aanwezig zijn
dat me overkwam-
En jij-
Ik was plotseling een ander, volkomen vrij- volkomen mezelf en in me
en tegelijk met alles verbonden.
Ik wist niets meer en tegelijk alles, was geladen met kracht- en bovenmate gelukkig.
Een ogenblik was ik volkomen mezelf, nee, ik was ik niet meer, en toch zoals nooit tevoren,
en veel, veel meer-
En wat had je daarvoor gedaan?
Niets.- Het kwam over me vanuit een heldere hemel, pakte me, overmande me,
dreef me naar binnen, vernietigde me en haalde me er weer uit-boven mezelf uit-
Het is volkomen onuitsprekelijk.
En was je in de war? Hoe was de wereld om je heen?
In de war? Helemaal niet! Helder als nooit.
Meer dan dat, ik zag wat ik nooit gezien had-
Wat?
In de dingen-erdoorheen- tot op hun kern. Kan het niet beschrijven.
Alles had een volkomen andere zin- Alles was precies zoals het was,
en tegelijk veel meer, iets heel anders, en daardoor volkomen zichzelf.

En jij-
Precies zo! Iets volkomen anders, een heel andere en daarin helemaal mezelf.
Ik behoorde mezelf niet meer toe.
En nu-
Ja, en nu! Nu zoek ik iemand die me alles verklaart.
Nee- waarom verklaren- bevestigen, dat met mij deelt- meer nog, me leidt.
Ik weet, in die richting ligt het!
Wat?
De zin. De bestemming. Dát waarvoor we bestaan.-
Ik heb iemand nodig die dat kent, die 'weet' en...










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

walterkas811@gmail.com