Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





zaterdag

Begrippen en woorden positief gebruiken. 1.





Ook dit onderwerp wordt tijdelijk een schrijfstuk in beweging, net als het stuk over  'Heelheid, heelwording'.

De woorden; Strijden, de Hongerstaking, Spritualiteit, Evenwicht, balans en zelfverzorging, zijn niet alleen woorden maar in feite ook begrippen, net zoals Yin en Yang, Feng Shui en Ikebana. 
Laat ik beginnen met de begrip Evenwicht-balans.
Je mag het gerust de 'zoektocht' van deze tijd noemen, namelijk hoe kunnen we het Oosterse combineren met het Westerse. Ik vermijd nog even het woord 'denken', juist omdat deze combinatie alleen werkt in zijn totaliteit en die gaat verder dan het verstandelijke denken of het leven vanuit het Hart.

Schrijven in beweging is schrijven vanuit het hart, maar ook door het, ons gegeven verstand te gebruiken!
Vandaar een korte pauze als deze om later eens te kijken naar het woord strijd, het begrip strijden...

Het zoeken naar evenwicht en balans heeft tegenwoordig nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden. Juist door het begrip spiritualiteit een 'aardse' wendig te geven kunnen we hier veel meer mee,b.v. via een andere benadering van het begrip Yoga.
Tegenwoordig is dat heel goed toe te passen in de realiteit van alle dag, door je te verdiepen waar Yoga allemaal toe kan dienen.
Over het nut van de oefeningen op zich is reeds veel bekend, maar wat het kan doen aan je, ook geestelijke balans, dat mag nog meer zichtbaar gaan worden.
Schrijvers als Deepak Chopra dragen daar aan bij.
Maar wat nog belangrijker is én gaat worden, is de bijdrage van het eigen bewuste Zijn , je Bewustzijn.
Vanuit mijn levenshouding beschrijf ik de dingen altijd vanuit het persoonlijk doorleefd te hebben.
Nee, een 'schrijver' ben ik, als beeldend kunstenaar niet.
Ik kan dan ook geen handigheidjes toepassen waardoor mijn schrijven door anderen beter begrepen  kan worden of ingevoeld...
Of misschien juist wel?

Daarom weet ik dat het beter is deze onderwerpen te gaan spreiden over verschillende hoofdstukken. Vandaar dat er een vervolg gaat komen, mogelijk die keer gericht op 
'Strijden'.
Dit woord is een betere benadering dan 'vechten', want vechten roept vechten op! Als mens met een pacifistiche en boeddhistische inslag is 'strijden' veel zinniger en lijkt soms een lange weg, maar het is eigenlijk- het op de Juiste Weg zijn.
Je persoonlijke en eigen weg.

Spiritualiteit, maar dan anders bekeken en volgens de inzichten van het Nu.
Het wordt steeds meer tot een totale en alles-omvattende kijk op het leven...een diepere en bewustere kijk, die dit woord, dit begrip tot een realiteit van alle dag maakt.

Om dit schrijven overzichtelijk te houden, beëindig ik met het begrip 'hongerstaking', want ten onrechte wordt dat soms gezien als een manier van 'afdwingen', en dat is het niet!
Ach, misschien kan dit ontstaan tussen man en vrouw, tussen partners, maar dat is dan meer een morele chantage en dat is toch echt iets heel anders!
Een 'hongerstaking' kan je beter zien als een geweldloze actie, die nodig is als je met de rug tegen de muur komt te staan.
De muur van misbruik en onrecht.


Voor onderwerpen als; zelfverzorging, ikebana, feng shui en Yin en yang, verwijs ik naar mijn blog;
Spijkerbed.

🙏






Geen opmerkingen: