Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





vrijdag

De Levende totale Verandering! (plus)




Eerst maar eens een korte inleiding over het aanpakken van dit schrijfstuk.
'Levend' genoemd omdat het letterlijk in het Hier en Nu geschreven zal worden en dat is het voordeel van een systeem als 'bloggen'.
Het aardige hiervan is dat de lezer het hele proces van schrijven kan zien groeien en dat past tevens goed bij het thema, de 'Totale Verandering'.
Ook nodigt het mij uit om zou transparant en openlijk te schrijven, want daar draait eigenlijk alles om.
Bwustwording, bewust-zijn en vooral ook handelen!
De inspiratie komt in eerste instantie voort uit alles wat ik daadwerkelijk heb meegemaakt, dus zo weinig mogelijk theoriën die door anderen bedacht zijn.
Mijn inspirators waren en zijn vooral Krishnamurti, Dürckheim en op dit moment Kagib met zijn boek Tijd voor de Sleutel...
Natuurlijk waren en zijn er veel anderen die mij inspireerden, maar de grootste inspirator is toch wel
'Het Leven Zelf'.

Mijn huidige directe confrontatie is die met de verzorginggstaat, dus daar ga ik proefondervindelijk eerst maar eens over schrijven;
Uiteindelijk zal het dan gaan over onze persoonlijke Bewustwording, want alleen van daaruit kunnen we bijdragen aan verandering, noem het maar gerust aan De grote schoonmaak!
Helaas is het een te makkelijk cliché geworden, maar toch is dit meer dan ooit van kracht;
Een betere wereld begint bij onszelf...
Alsof het een fluitje van een cent is!
Nee, dat niet...maar aan de andere kant kunnen we veel meer bijdragen dan wij ooit vermoed hadden!

Laten we beginnen met de persoonlijke ontdekking van de samenwerking tussen het Hart en het Verstand.
Als je op die manier naar de Verzorging-staat kijkt, dan zul je het volgende ontdekken;

In eerste instantie is die gericht op het 'africhten' van mensen, letterlijk!
Een systeem, een instituut meent te kunnen en mogen, zelf moeten denken voor anderen!

Om het de zorgers makkelijk te maken gaan ze mensen in vakjes plaatsen, per groep krijgen ze dan een etiket opgeplakt...zorgers denken daardoor 'beter' te kunnen zorgen!
Een absolute contradictie, dit is namelijk géén zorg, integendeel!

Kijk maar eens wat er gebeurt als iemand in een zorginstituut geplaats wordt.
Dat wat zou horen te gebeuren, gebeurt totaal niet...integedeel want men wordt vooral in een,voor de zorg, overzichtelijk systeem gepropt!
In plaats van het werken naar gezonde zelfstandigheid, wonen en functioneren in de maatschappij?
Daar is geen sprake van, men wordt naar de hand van een systeem gezet......

16-11-2018, nu even een pauze tot een vervolgend schrijven.

En dan de arrogantie van de zorgverlener!
Je wordt door hen behandeld alsof ze alles over je weten, want volgens hen zit je hier niet voor niks...arroganter kan het niet, hun oordel staat immers al klaar.
Ja, de mentalteit van de zorg zal werkelijk totaal moeten veranderen en wel degelijk over de mens als individu moeten gaan.

En hier komen we gelijk bij de kijk op medemenselijkheid en hoe we daar zelf anders mee om kunnen gaan En daar waar het maar enigszin mogelijk is, verantwoordelijkheid dragen voor je eigen gedrag!

Maar laten we vooral ook niet vergeten de direct merkbare positieve veranderingen te zien, want gaan voor een Levende totale verandering heeft wel degelijk gelijk al een goede invloed op het leven van nu.


Want juist ook daar ga ik mij op richten in dit soort schrijven over;
Een totale verandering!






2 opmerkingen:

  1. Ja, Walter, het is al lang geleden dat ik studeerde maar toen kwam ik bovenstaande ook al tegen. Het plakken van etiketten, hokjes, voorbij gaan aan jezelf. Dus geen innerlijk onderzoek van de student wie hij is en waarom hij/zij doet wat zij/hij doet. Daar heb ik toen veel aandacht aan besteed mijn visie gedeeld. Uiteindelijk besloten te stoppen met de studie voor groepsleider, activiteitenbegeleider etc. Keuze om wat in me vrijgekomen was vrij in de wereld te delen en niet binnen het beroepsveld. Dat is nog steeds zo. Ik heb zelfs het idee dat het allemaal nog erger geworden is door de privatisering, management, dat geld zo'n belangrijke rol is gaan spelen. Dus nog minder tijd voor de client want tijd is geld. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een voor mij ontroerende en eerlijke reactie, dank je Karel. Want ik ga mij verder in de Sleutel verdiepen...veel ervan opent mij de ogen op een milde manier en juist daarom ben ik zo blij met je boek. @@@

      Verwijderen

walterkas811@gmail.com