Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





zaterdag

De mens is....en dan?




Naar aanleiding van gebeurtenissen in het nieuws kunnen er gesprekken ontstaan over het 'wezen' van de mens.
Het bevreemdt mij nog steeds als er mensen zijn die fanatiek gaan verdedigen dat de mens vooral geneigd is tot het kwaad en dat natuurlijk in allerlei gradaties...


Stel je deze mensen de vraag hoe het dan bij hen zelf zit, dan kun je vreemde redeneringen tegen komen.
Zelden zal je iemand horen zeggen; Ja, het slechte overheerst in mij. Vooral bij anderen lijkt dan die slechte inborst te overheersen.. Als je deze mensen de ruimte van spreken geeft en een discussie niet aanwakkert komen er wonderlijke dingen te voorschijn.
Totdat je zegt; "Heb je wel eens overwogen om gewoon niet aan het 'slechte' mee te doen i.p.v. je druk te maken over hoe 'de mens' volgens jou in elkaar zit?
Als iemand dan zegt; Nou, je zou dom zijn als je je kansen niet pakt, iedereen doet dat immers!

Ik kijk naar buiten en zie een strak blauwe lucht...
Morgen schijnt het heftig te gaan 'herfsten', ook heerlijk.


Er schiet me een gebeurtenis binnen die mij altijd is bijgebleven.
Het zal rond 1977 geweest zijn en ik werkte als restaurateur bij een bekende kunsthandel in Amsterdam.
Een groot pand op het Rokin, best wel aan de grote kant voor de lieve huishoudster die het hele gebeuren onderhield. Koffie, thee, lunch en een groot gedeelte van het schoonmaak gedoe.
Op een dag, terwijl 'wij' als personeel aan de bar onze koffiepauze hielden, kwam mijn baas, gehaast, zoals meestal, ons even vereren met zijn aanwezigheid en dacht zorgeloos de handen te kunnen wassen...
De zorgzame huisdame had zojuist de hete kraan gebruikt vanwege haar 'zorgplicht'.
De verbrande handen van mijn aan luxe gewende baas leidde tot een donderpreek. ( Blijkbaar een tiendegraads verbranding opgelopen?)
Wie het in zijn hoofd had gehaald zo onverantwoordelijk te zijn geweest om na de hete kraan niet de koude te laten lopen!

Wat ik hier mee zeggen wil; Goede mensen, slechte mensen...zolang we de verantwoordelijkheid bij onszelf houden zal het heel anders aanvoelen en zeker ook andere resultaten afwerpen!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

walterkas811@gmail.com