Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





dinsdag

Wat is dat dan?





Een schrijfstuk in beweging, vooral vanwege het 'ingewikkelde' onderwerp.
Wat is het in de mens dat hij/zij kracht of wat dan ook moet halen, wil halen uit voorspellingen en rampscenario's?

En dat is niet alleen bij 'religieuzen' het geval, want ook 'heidense' oorlogsdreigingen of fysiek en geestelijk geweld lijken een motivatie te zijn om...
Dat 'om' is nou juist datgene wat me fascineert!
Wat leeft er in jou en mij om dreiging en angst nodig te hebben om tot inzichten te komen, of...je te laten verleiden tot doemdenken.

Laten we eens kijken of we dit schrijfsel tot alternatief kerstverhaal kunnen maken.
Een verhaal met een positief uitzicht, zonder dat we ons laten mee nemen in irreële fantasieën van valse hoop.
Natuurlijk heb je andere dingen te doen met deze dagen en kan je moeilijk 'tijd' vrijmaken om op een willekeurig weblog te gaan 'meedenken' en reageren. Het is dan ook niet verplicht....(glimlach).

Het grote werk zal ik zelf trachten te verrichten en de reden daarvan is wéér eens een confrontatie met hoe mensen met dingen omgaan. In dit geval de 'Maya' voorspelling, die zelfs door sommige wetenschappers werd ondersteund.
Serieuze spirituele denkers, zoals bijvoorbeeld Marcel Messing gaan daar op een goed onderbouwde en geloofwaardige manier mee om. Ik verwijs even naar een stuk dan op het 'Kinderen van het Licht' blog staat. (klik).
Waar je ook in gelooft, zeker de moeite waard om kennis van te nemen. Er afstand van nemen kan dan altijd nog...

Maar, los van dit alles en op een andere manier bekeken, is er werkelijk iets gaande, aan het veranderen in het menselijk bewustzijn?
Want dat is uiteindelijk waar het om gaat, wereldbeleving zonder mensheid wordt wel een erg abstract begrip! 



25-12-2012

Eerste kerstdag en alleen met mijn 'gedachten'.
Alsof je anders niet 'alleen' met je gedachten zou zijn, want in die zin is een mens altijd alleen met zijn gedachten, zelfs al deel je ze! 
De aard van dit schrijfsel, waar ik nu zomaar een niet bijpassende (?) kerstaanvulling aan toe voeg, de aard ervan is een beschouwelijke...
Maar als je dan, op een zeer stil moment ( en dit is er zo een voor me)  je in alles even richt op dat stille moment en los laat waar jij, je hersens of hoe je het ook noemen wilt, meestal mee bezig houdt, wat blijft er dan werkelijk over?
De vraag of er een God bestaat bijvoorbeeld...in feite een zinloze vraag, want wat zou je anders doen als hij wel óf niet zou bestaan? Los daarvan, hoe vul je überhaupt je godsbeeld in en als een wetenschapper (bv Stephen Hawkins) dan tot de conclusie komt dat er geen god bestaat, van welk 'beeld' ging hij dan uit? Ik neem aan dat hij dan van een beeld uit ging dat zijn ( zeer wetenschappelijke) hersens konden bevatten, hoe abstract misschien ook!
Een vreemd moment van Stilte op eerste kerstdag, een stilte die ( hoe kan het ook anders) toch weer gevuld is met 'denken'.




'Verdiept in het wezen van mijn bestaan ben ik tot niets gekomen. Van vóór God, ver van voor bewustzijn.
Ver van voor ik verwoorden kon wie ik meende te zijn.
Ik ben van vóór die ik was'. 

'Er zijn geen vragen van bestaan, van oorsprong of toekomst hier.
Hier van voordat ik was, hier waar ik nu ben.
Terug in het Niets, bewust uit het Iets gestapt'. 
  

 


Even laat ik het hierbij en schrijf verder in 'heldere' omstandigheden.

4 opmerkingen:

  1. O ik lees het al, je laat me niet onverzorgd achter. Later ga ik er misschien wel serieus op in. Nu staat mijn hoofd er nog niet helemaal naar. Komt wel weer.
    Liefs
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zojuist het grote artikel van Messing erbij gelinkt en gelezen. Heel mooi hoe hij zo uitgebreid beschrijft waar het ook mijns inziens om draait, samen met alle toestanden van de moderne materiële wereld waar we zo makkelijk in kunnen verdwalen als we niet de weg in onszelf duidelijk krijgen en opmerkzaam daarin blijven. Fijn dat je me dat stuk onder ogen bracht.
    Ja een godsbeeld, het kan behoorlijk verwarrend werken. Ook als ik denk dat een god niet bestaat is het nog mijn beeld en interpretatie. Uiteindelijk kom ik uit bij de belangrijkheid van het me bewustworden dat het altijd mijn eigen geest is die interpreteert en ervaart. En de 'werkelijkheid' wat dat ook mogen zijn ons soms slechts in momenten toevalt. Hopelijk steeds meer het waardevolle en het werkelijke geluk diep in mezelf te leren ervaren.
    Fijn dit even samen met jou te overdenken op deze eerste kerstdag
    kerstknuf
    Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Elly, zéker op deze eerste Kerstdag.

      Verwijderen

walterkas811@gmail.com