Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





vrijdag

Verhaal5.

 Wie het best droomt...

Nasroeddin besloot op bedevaart te gaan.
Onderweg kwam hij een priester en een yogi tegen en ze besloten samen verder te reizen.
In de dorpen die ze passeerden, boden ze hun diensten aan, in ruil voor aalmoezen.
Nasroeddin was dol op zoetigheid en op een goede dag kocht hij halva van de opbrengst.
Zijn medereizigers hadden nog geen honger en ze besloten de lekkernij te bewaren.
De avond viel en Nasroeddin dacht maar aan één ding: halva.
Nasroeddin had de halva gekocht, het grootste deel was dus voor hem, zo betoogde hij.
Onzin, vond de priester, zijn religie was niet alleen ouder, maar ook beter georganiseerd. Hij had recht op het grootste deel.
Daar was de yogi het helemaal niet mee eens. Hij at maar eens per week, hem kwam het grootste deel toe.
Door de ruzie was de lol er gauw af. Ze besloten de nacht af te wachten. Wie weet zou een droom hen vertellen hoe te handelen.
De volgende ochtend hielden ze beraad.
De priester zei:
'In mijn dromen zag ik degene met wie mijn religie ooit begon. Uit een menigte van velen koos hij mij uit en hij gaf me de zegening.'
Dat was een mooie droom. Zouden de anderen daaraan kunnen tippen?
De yogi vertelde:
'Ik droomde dat ik het Nirvana inging. Ik loste helemaal op in het absolute Niets.'
Dat was ook niet mis.
De twee godsdienaren keken vol verwachting naar Nassroeddin.
'Ik droomde dat ik Khidr, de leraar van Mozes, zag. Deze heilige verschijnt slechts aan uitverkorenen. Hij zei me: "Nasroeddin, eet nu de halva op. Nu!"
Natuurlijk moest ik hem gehoorzamen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

walterkas811@gmail.com