Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...
Een blog dat gaat over de invoelbare spiritualiteit en hoe men vanuit het holisme de dingen tegemoet kan treden.Verder is dit blog gericht op een boeddhistische levenshouding.





vrijdag

De koan.

Wat is een koan?



Deze vraag moet ons zeker verder leiden dan het bekende en het onbekende, tot het onkenbare.
Koan, wat letterlijk 'zaak' betekent, is een zeer kenmerkend element in de geschiedenis van het zenboeddhisme, en er bestaat niets vergelijkbaars in de literatuur van enige andere godsdienst.
Het zijn oude, door Chinezen bedachte problemen die de zenstudent moet bestuderen - het zijn onhandelbare, onoplosbare raadsels waarop de leerling een antwoord moet zien te vinden. Het antwoord wordt echter niet bereikt door middel van de logica of de gedachte, het antwoord is meer een ervaring, een besef.
De meeste koans zijn gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen uit het leven van de zenmeesters en de activiteiten in de oude kloosters. Zij zijn het antwoord van meesters aan hun monniken, of vragen van monniken aan hun meesters, en uitwisselingen tussen verlichte meesters.
Zij willen allen vreselijk graag herboren worden en de satori, de verlichting bereiken.
Hun bewustwording door middel van de bestudering van koans is een van de fundamentele leermethoden van zen. Deze middelen, het resultaat van spontane lessen, werden opgetekend en doorgegeven van klooster op klooster, van generatie op generatie.
Vandaag de dag worden koans gebruikt om studenten op alle zenscholen op te leiden.
Een van de twee belangrijkste hedendaagse sekten, de Rinzai, legt meer nadruk op de koans, maar ook de Soto-sekte gebruikt ze. Koans zijn een levende herinnering aan een tijd die lang voorbij is maar nog steeds wezenlijk is voor onze ziel, toen het verstand en de logica niet heersten over de mensen, maar intuïtie en eenheid met de natuur de essentiële wijzen van expressie en begrip waren.
Koans zijn als resonerende echo's van een deel van onszelf dat we naar de oppervlakte moeten roepen om de verlichting te leren kennen.
Koans zijn de kunst van het terugkeren naar ons eigen licht en het erdoor verlicht worden.

Volgende keer wat koan voorbeelden.
Bron; Zen- Manuela Dunn Mascetti uitg. Librero

 Hieronder nog wat persoonlijke toelichting.



Door keer op keer weer te ervaren dat mijn ' belevingswereld' behoorlijk buiten het gemiddelde ligt, werd ik min of meer genoodzaakt ( ik ben van nature een sociaal mens) een vertaling van 'mezelf' te gebruiken om met de buitenwereld te communiceren. Hetgeen natuurlijk regelmatig tot misverstanden kon leiden...net even anders dan er kwamen als ik 'mijzelf' niet vertaalde.
Wat heeft dit met bovenstaand citaat over koans te maken?
Voorzichtig zou je kunnen zeggen dat, toen ik met koans in aanraking kwam, ik mezelf erin herkende/tegenkwam.
De laatste tijd begin ik eindelijk te leren niet altijd in discussie te gaan of mezelf 'uit te gaan leggen'.
Bijvoorbeeld 'nee' kunnen zeggen omdat iets gewoon niet bij mij past.
Als er dan gevraagd zou worden mij nader te verklaren dan ben ik steeds meer instaat ook daar 'nee' op te zeggen.
Daar waar men mij vroeger als onzeker ervoer, kan ik nu overkomen als arrogant.
Zo zie je maar, wees gewoon jezelf en doe waar je je goed bij voelt.
En dat komt niet altijd vanzelf...Inzicht in wat je beweegt en hoe de dingen bij jezelf werken zijn noodzakelijk. In ieder geval zijn ze dat voor mij om zo prettig mogelijk te kunnen functioneren.


7 opmerkingen:

  1. Jij verdiept je daar precies uitgebreid in hé Waltertje, en ik ben blij dat je dit met ons deelt, zo heb ik veel bijgeleerd over onder andere zen en koans, bedankt! En ik hoop zo voor jou dat je een volledig inzicht op jezelf vindt waardoor je weer prima kan functioneren, met welke methode je dat ook bereikt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Gerda, het is inderdaad een boeiende materie waardoor we anders naar het leven kunnen gaan kijken, noem het gerust 'verdieping'. En over mijn functioneren...ik ben die ik ben en van daaruit functioneer ik! wink big smile...

      Verwijderen
  2. Leuk Walter. Ik weet iets over het principe van de Koan zoals jij het hier beschrijft maar heb me er nooit in verdiept en dus heel benieuwd.
    Een tijdje ben ik niet hier geweest soms zijn er zoveel andere dingen :-)
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Walter,
    Bestaat een Koan dan? of is het om ons er op te wijzen dat
    de werkelijkheid hoe wij ze zien eigenlijk niet bestaat?
    Want hoe meer antwoorden je zoekt, hoe meer vrager er komen om tot het besef te
    komen dat er eigenlijk geen vragen en antwoorden zijn?

    Hoe jij nu in het leven staat, denk dat ik het al eens ergens geschreven heb,
    zegt mij dat jij bij het punt gekomen bent met het "is". En vanuit dat gegeven het leven wonderwel (lijk) aangaat.
    Zo wil ik het ook!!!

    (hoop dat je mijn schrijven wat snapt...?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het grappige van het begrip 'koan', zodra je het tracht te beschrijven wordt het wat het eigenlijk is; ongrijpbaar.
      Antwoorden/vragen via een 'koan' ervaring zijn eigenlijk geen antwoorden, maar een opening naar persoonlijk inzicht.
      Zo kan je wel eens hebben dat iemand iets tegen je zegt wat je op zich totaal niet aanspreekt en zomaar kan het iets geheel anders bij je wakker maken.
      En wat je vragen en antwoorden visie betreft, ja die begrijp ik heel goed.
      Ooit rond mijn 30ste, in uiterste verwarring kreeg ik min of meer een visioen.
      Niet te omschrijven, maar de stemloze stem spak mij in; Vraag niet waarom.

      Verwijderen
  4. Je persoonlijke 'toelichting' in deze, vind ik gewéldig Walter, al zeg je jezelf niet meer te gaan uitleggen.... het is net alsof je eigen bericht hebt gelezen en concludeerde dat je voor jezelf nog een toelichting nodig had. Zo blijft de mens in zijn eigen Koan op weg naar zichzelf. ra ra ...... Chapeau!
    Fijne vanaktie en veel plezier met het 'niet weg hoeven te gaan, ik blijf ook zitten waar ik (het liefste) zit, hou mijn adem in en stik niet, tenminste niet tussen al die overdrukke vankantie-gangers op drift. Ond huis is ons kasteel en daar zijn we al.

    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen

walterkas811@gmail.com