Niets bijdragen, behalve hetgeen er staat.


( Verdere eventuele info over dit weblog, helemaal onderaan de startpagina. Tevens vind je er blogs die ik volg en indien je deze blog wilt volgen, de volglijst.) En nu maar hopen dat er bezoekers zijn die dit lezen...





zondag

Van het een..kan het ander komen...Een koan.


Weer wat bewuster bezig zijn met het boeddhisme, of eigenlijk wat ruimer genomen, levensbeschouwing en spiritualiteit, kom ik dingen in mijzelf tegen die veranderd zijn.
Veranderingen, werkelijke veranderingen vinden vaak ongemerkt plaats en nemen, achteraf gezien, veel tijd in beslag.
Kijk ik naar het boeddhisme, gezien vanuit de bewustwording die het bij mij veroorzaakt heeft dan kan ik stellen dat het vooral invloed heeft/heeft gehad op mijn gehechtheden en vooral het loslaten daarvan.
Met bepaalde normen en waarden opgevoed, die in veel gevallen tot een soort dogma geworden kunnen zijn ( het 'zo is het en anders niet'), is het extra confronterend als je op de 'grote Weg' terecht komt.
Die grote Weg is in feite leeg, geen kudde schapen te bekennen, geen struikgewas om even in te schuilen.
Geen duisternis om niet meer te hoeven 'zien'.
En vooral geen 'logica' meer om je onwetendheid mee te verhullen.





Een koan;

Joshua vroeg aan Nansen: 'Wat is de Weg?'
'De gewone geest is de Weg', antwoordde Nansen.
'Hoe kan ik de Weg kennen als ik er niet naar zoek', hield Joshua aan.
Nansen zei: 'De weg is geen kwestie van weten of niet weten.Weten is misleiding, niet weten is verwarring. Als je echt zonder twijfel de Weg hebt bereikt, zul je zien dat hij zo uitgestrekt en grenzeloos is als het heelal.
Hoe kan er over gesproken worden op het niveau van goed of verkeerd?'
Op deze woorden kwam Joshu plotseling tot inzicht.

De gewone Weg is samadhi, het is gemoedsrust.
Als je in samadhi bent, ben je simpelweg in samadhi, er wordt niet naar de Weg gezocht.
Het is een ervaring, niet een begrip.
Samadhi is uitgestrekt en grenzeloos en staat boven goed en verkeerd.


Bron; Zen- Manuela Dunn Mascetti uitg. Librero

Persoonlijke toelichting.

Koan..er over lezen en dan?
Oosterse mystiek raakt de 'hersens' op een ander vlak dan de westerse.
Zo merk ik dat het lezen, of op welke manier dan ook tot je nemen van Oosterse 'wijsheden', voor mij het beste werkt door er geen 'denkwerk' van te maken.
Het werkt vaak beter de dingen gewoon stilletjes in je door te laten werken, zonder koortsachtig te gaan zoeken naar bedoelingen of boodschappen. 
En wat ik persoonlijk ervaar van het begrip koan is dat juist de bedoeling.

Als een boom in een bos omvalt.
Hieronder de klik, beetje moeilijk te zien, maar minder moeilijk dan het bevatten van een koan?
(klik)  <
 

6 opmerkingen:

  1. Grappig, dat van die boom las ik vanmiddag ook ergens anders, ik weet niet meer waar.
    Er waaide hier donderdag een boom om, de stam brak af, met een geluid van vuurwerk. Of was het stilte? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je inkijkje in je innerlijke Pad lieve Walter, boeiend. Blijft t graag volgen.

    lieve zonnegroet Kagib

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze Oosterse wijsheden zijn boeiend om te bestuderen. De Tao te tjing hanteert het taoïstische begrip wei wu wei: doen door niet te doen. Er is vaak heel wat tijd nodig om dat door te laten dringen.
    Een innerlijk proces voor ons 'rationele westerlingen'.

    Wellicht een tip in deze: ***
    Ik weet niet of je een (roman)lezer bent maar twee jaar geleden las ik een fascinerend boek: 'de Godsformule'. Bij categorie 'boeken' heb ik op 30/11/2011 een item hierover geschreven.
    Vooral de passage:
    Na de nodige reizen komt Tomás Noronha, Portugese cryptoloog en hoogleraar geschiedenis, met de Iranese natuurkundige en kernfysica Ariana Pakravan in Tibet terecht. Op hun queeste naar de ontcijfering van de formule van Einstein bezoeken ze de bodhisattva Tenzing Thubten (in Tibet) die in de jaren veertig wis- en natuurkunde heeft gestudeerd aan de universiteit van Columbia en persoonlijke betrokkenheid had met Albert Einstein.

    Bovendien: in hoofdstuk XXXIII een fascinerende passage waarin de parallellen tussen westerse wetenschap en oosterse filosofie en mysticisme beschreven wordt.

    *** Je kunt het zo lenen bij de bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een 'romanlezer' ben ik niet echt. Je uitleg boeit me wel.Eerst maar eens even bij je boekbesprekingen kijken.. ;-)

      Verwijderen
  4. Is toch heel opmerkelijk Walter. Even nog als aanvulling Ik weet weer waar ik het las en dat had niets met dit te doen. Een artikel dat ik moet gaan plaatsen als ik de lay out doe voor het Boeddhistische Magazine van Jewel Heart.
    Ik heb het over de link naar Wikipedia

    BeantwoordenVerwijderen